Home Blog Vergoeding vertraging vlucht – Hoe claim je die?

Vergoeding vertraging vlucht – Hoe claim je die?

Je kunt een vergoeding voor de vertraging van je vlucht krijgen wanneer je vlucht meer dan drie uur vertraagd is. De vergoeding kan oplopen tot maar liefst €600 per persoon. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de duur van de vertraging en de lengte van de vlucht. Je kunt tot twee jaar na de vertraagde vlucht een claim indienen.

In dit artikel geven we je meer informatie over de verschillende mogelijkheden die er zijn om je vertraging vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij aan te vragen en wat de voorwaarden zijn. Check direct of je in aanmerking komt voor een vergoeding voor de vertraging van je vlucht.

Check je vlucht bij vlucht-vertraagd.nl
Check direct je vlucht bij vlucht-vertraagd.nl

Voorwaarden vergoeding vertraagde vlucht

De regels die bepalen of je recht hebt op een vergoeding voor je vertraging vind je terug in Europese Verordening 261/2004. De regels zijn van toepassing op alle vluchten vanuit de EU én op alle vluchten van Europese luchtvaartmaatschappijen die aankomen in de EU. Heel kort samengevat staat erin dat je in aanmerking komt voor een vergoeding als je meer dan 3 uur vertraging hebt gehad en er geen sprake is van overmacht.

Wat valt onder overmacht?

Luchtvaartmaatschappijen beweren maar wat graag dat de vertraging of annulering is veroorzaakt door overmacht en er daarom geen vergoeding kan worden uitgekeerd. Maar dit is lang niet altijd terecht. Wat valt er nu echt onder overmacht? Enkele voorbeelden zijn:

– Stakingen van derden
– Natuurinvloeden (storm/vulkaanuitbarsting/vogels)
– Bommelding
– Zieke passagier

Het belangrijkste om hiervan mee te nemen is dat een technisch mankement aan het vliegtuig niet onder overmacht valt. De luchtvaartmaatschappij is zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van het vliegtuig en ook al beweren ze het vaak wel, het is geen overmacht.

Hoe claim je de vergoeding voor de vertraging van je vlucht?

De vergoeding voor de vertraging of annulering van je vlucht moet je verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Er zijn gespecialiseerde organisaties die je hierbij kunnen helpen. Je betaalt dan een bepaald percentage van je vergoeding als servicekosten. Maar je kan er ook voor kiezen om zelf achter de vergoeding voor de vertraging aan te gaan.

Welke claimorganisatie moet ik kiezen voor de vertraging vergoeding?

De hulp inschakelen van een claimorganisatie is de makkelijkste manier om je vergoeding voor de vertraging te krijgen. Jij levert de informatie aan en zij gaan voor je aan de slag door een claim bij de luchtvaartorganisatie in te dienen. Moeten er wel juridische stappen ondernomen worden dan doen ze dit zonder extra kosten in rekening te brengen. En voor de service geldt no-cure-no-pay, je betaalt dus alleen wanneer de claim ook echt uitbetaald wordt.

Hieronder vind je een vergelijking van enkele bekende organisaties en de kosten die ze in rekening brengen:

OrganisatieKostenAdministratiekostenClaim en goLink
Vlucht-vertraagd.nl25%NeeNeeBezoek website >
Aviclaim25%NeeNeeBezoek website >
Claimbird28%NeeNeeBezoek website >
Claimingo24%€ 25JaBezoek website >

Zoals je kunt zien komen Aviclaim en Vlucht-vertraagd.nl het goedkoopste uit de vergelijking. Het zijn beide betrouwbare organisaties die al vele claims succesvol hebben afgehandeld en wat ons betreft de beste keuze als je op zoek bent naar een organisatie om je verder te helpen.

Claim & GO

Claimingo biedt een service die het apart vermelden waard is. Het kan normaal gesproken erg lang duren voordat je hoort of je vertraging vergoeding uiteindelijk toegekend wordt of niet. Heb je geen zin om dat af te wachten, dan is de Claim & GO service een goede optie.

Bij Claim & Go krijg je na het indienen van een geldige claim direct tussen de €100 en €240 op je rekening gestort. Je hoeft dus niet meer af te wachten of er uiteindelijke wel of niet een vergoeding wordt uitbetaald door de luchtvaartmaatschappij. Het geldbedrag is gegarandeerd en je ontvangt het direct.

Zelf vergoeding vertraging aanvragen

Je kan ook zelf aan de slag gaan met het claimen van de vergoeding voor je vertraging. De allereerste stap is het aanschrijven van de luchtvaartmaatschappij met een brief waarin je aangeeft dat je een vergoeding wil ontvangen. Hiervoor kun je de handige voorbeeldbrief van de Consumentenbond gebruiken.

Om het proces allemaal iets te versnellen is het een goed idee om na het sturen van de brief regelmatig de luchtvaartmaatschappij te bellen, aangezien deze de vergoeding aanvragen vaak vertragen. Er is een goede kans dat ze het uiteindelijk laten aankomen een rechtszaak, maar dit hoeft je niet tegen te houden om het zelf te proberen, want ook als dat zo is heb je nog opties.

Geen oplossing na brief

Als je aanvraag voor een vertraging vergoeding wordt afgewezen of je er simpelweg niet uitkomt met de maatschappij is het tijd voor verdere stappen.

Is de maatschappij waar je de claim indient gevestigd in een ander EU land dan Nederland? Dan kun je ook de hulp inschakelen van het Europees Consumenten Centrum (ECC). Zij staan consumenten bij in geschillen die de landgrenzen overschrijden en kunnen dus ook bemiddelen tussen jou en de luchtvaartmaatschappij. Het ECC staat geen consumenten bij tijdens rechtszaken, maar kunnen je wel adviseren over het verdere proces.

Als je over een rechtsbijstandverzekering beschikt kun je deze ook aan het werk zetten om de vergoeding voor je te gaan claimen. Heb je deze mogelijkheden niet dan kun je altijd nog de hulp inschakelen van één van de eerder genoemde organisaties, ook als je claim al afgewezen is door de luchtvaartmaatschappij.

Volg ons

31,679FansLike
6,434VolgersVolg